::-PENCINTA ILMU-::

Friday, October 14, 2011

BURUAN MANUSIA APA?

Cinta sentiasa menjadi buruan manusia. Manusia sering memburu cinta yang berbeza.
Ada yang memburu cinta wanita, suami, harta dan sebagainya.

Namun cinta yang hakiki yang tidak pernah mengecewakan ialah cinta Allah. Cinta Allah-lah yang layak dikejar.

Amalkan petua-petua berikut bagi merasai manisnya mencintai Allah.
Amalkan segala suruhan Allah dengan bersungguh-sungguh dan tanpa banyak soal dan alasan.

Jauhi larangan Allah dan jangan sekali-kali dekatinya apatah lagi melakukannya.

Simpanlah rasa "tidak sedap hati" saat kali melakukan sesuatu yang memurkai Allah sebagai bekalan menjauhkan diri daripada maksiat.

Letakkan Allah sebagai prioriti dalam hidup dan dahulukan Allah dalam segala sesuatu, tidak kira ketika mlakukan ibadah @ saat perlukan pertolongan.

Sentiasa berdoa dalam setiap perbuatan kerana itu akan mengingatkan kita kepada Allah setiap masa.
Reda atas segala ketentuan qadaq dan qadar terutamanya jika ditimpa musibah.
Kerahkan semua anggota badan mentaati Allah, termasuk hati dan juga lidah.
Anggap dunia sebagai sebuah penjara.
 Abu Hurairah meriwayatkan sabda Rasulullah s.a.w yg bermaksud :
"Dunia itu penjara bagi mukmin dan syurga bagi orang kafir." (Riwayat Muslim)

Apakah bekalan yang biasanya dibawa balik oleh seorang banduan?
Apakah dia mampu membawa harta kekayaan atau sijil yang mengiktirafkan tahap intelek?

Banduan biasanya hanya mampu membawa keluar sama ada sikap lamanya atau sekeping hati yang bersih.

Renew. Sentiasalah perbaharui cinta kepada Allah. Dunia ini melelahkan krn tmpat beristirehat hanyalah di akhirat. Lepas satu kebaikan dan ibadah dikerjakan, lakukan yang lain pula.
Aktif. Seorang hamba yang btul2 mencintai Allah akan jadi ibarat peniaga yang tamak, pantang ada peluang melakukan ibadah akan terus dilaksanakan tanpa tawar-menawar.
Ikhlas. Pastikan cinta kepada Allah ikhlas hanya semata-mata untuk mendapatkan keredhaanNya.

Pinta. Jangan mengaggap bhw dengan amal ibadah semata-mata telah menyampaikan diri kita kepada cinta Nya. Oleh sebab itu, pintalah drpd Allah cintaNya, dan laksanakan amalan yang disukai Nya.

Cintailah apa saja yang disukai Allah dan bencilah apa jua yang dibenciNya.

Sekian saja perkongsian~
semoga kita sama-sama dapat meningkatkan rasa cinta kita pada Nya~
^_^
.

"Aku tidak bimbang andai aku tidak mempunyai pasangan tetapi aku bimbang andai iman yang Engkau berikan kepadaku semakin berkurang, Aku tidak bimbang jika aku tidak hartawan kerana aku bimbang jika aku bukan seorang dermawan, Aku tidak bimbang jika aku tidak dapat cinta pada wanita yang aku idamkan, tetapi aku bimbang cintaku padaMu akan berkurang."


ilmu yang bermanfaat itu adalah apabila ilmu itu diamalkan

No comments:

Post a Comment


POLI Bloggerz