::-PENCINTA ILMU-::

Saturday, September 1, 2012

Ganyang Akhlak Style = Gangnam Style

Kadang-kadang kita lebih gopoh nak ikut trend, dari gopoh berfikir baik buruk di sebalik trend tu.



(ops. Ganyang bukan terjemahan kepada Gangnam ya.^^)

Ramai orang ingat, memperingatkan kepada kebaikan dengan mengkondem Gangnam Style adalah satu cara yg jumud. Kononnya kena manipulasikan kefemesan Gangnam Style barulah cool.

Islam bukan menghukum. Tapi dalam Islam ada hukum-hakam. 

Ada banyak lagi benda cool lah. Not this.

Fikir-fikirlah.

Jawapan Ustaz Azhar Idrus: "Gaya hidup muda mudi Seoul yang menggalakkan bercampur lelaki dan perempuan tanpa batas dengan menari tayang aurat dan kemaluan yang jelas perilaku yang tidak diredhai Allah dan Rasulullah SAW"

1. Ramai tak puas hati didatangkan perbandingan sebegini. 

Jwpn: Kita ni nak pilih cara hidup yang mana sebenarnya? Islam the way of life kan? 

2. Ada yang kata, "ada banyak lagi vid tarian tak senonoh, why tak dihighlight yang tu?". 

Jawapan: Ada beza ke highlight yang tu dengan yang ini? 

3. "Benda tarian ni ada manfaatnya kat negara dorang. Ada unsur-unsur sinis tegur masyarakat diorang."

Jwpn: "Ok, so apa yang ianya dah berjaya 'tegur' anda dan kehidupan Islam anda?"

4. "Bandingkanlah tarian dengan tarian! Bukan banding dengan ibadah!"

Jwpn: "Salah ke banding dengan ibadah yg jauh lebih baik? Mengingatkan anda yang mgkn terlupa mana yg lebih bermanfaat wlpn anda sudah tau ibadah tu bermanfaat."

"Watpe banding ngn tarian gak."

5. Ni nak tegur ke nak mengutuk mengata, macam ni ke Islam?

Jwpn: "So, macam mana cara terbaik anda? Tunjuk ajar please. Kami berminat sangat nak tahu. Maaflah, budak baru belajar lagi."

6. "Islamic la kononnnnnn!!"

Jwpn: "Ya, cuba ajar diri sendiri suka benda2 Islamik dulu dari suka benda2 tak Islamik lgsg. Sukakan kehidupan Islamik, apa yg tak kenanya? Suka Islam pun tak kena dah ye skrg? 


ilmu yang bermanfaat itu adalah apabila ilmu itu diamalkan

7 comments:

  1. Jauhi la benda2 lagha....Jln2 n follow sini

    ReplyDelete
  2. salam..
    pertama kali datang sini. slmt berkenalan...
    pendapat belalang, masing2 dah besaq panjang, so pandai2 la memilih yg mana buruk dan baik...

    ReplyDelete
  3. Pertama kali datang sini....dan saya follow...

    Good info... kekadang kita ni seperti tidak menghargai apa yang terbaik buat kita

    ReplyDelete
  4. salam kenal..sis follow blog ni...

    good info... betul tu..kalau benda ni semua bukan budaya kita toksah lah duk ikut... tgk pun tak berkenan... hehe... cuma berikan pandangan saja... :)

    ReplyDelete
  5. aku layan aja lagu nieh.. tapi x la sampai terikut2.. sbb gaya tariannya agak kebodohan sikit wa rasa.. hohoho.... hurm.. thank atas peringatan.. =)

    ReplyDelete


POLI Bloggerz