::-PENCINTA ILMU-::

Saturday, September 15, 2012

7 Cara Bersahabat Kerana Allah

 1.Memberitahu temannya bahawa dia kasih dan suka kepadanya

Nabi Muhammad S.A.W bersabda
‘Jika seseorang kasih kepada seseorang maka hendaklah dia memberitahu temannya’
(HR Abu Daud)

2.Apabila berpisah dengan seseorang maka hendaklah dia mendoakan sahabatnya tanpa pengetahuannya

Nabi Muhammad S.A.W bersabda
‘Setiap hamba muslim yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuannya pasti akan didoakan malaikat dengan berkata engkau juga akan mendapat seumpamanya’
(HR Muslim)

3.Sentiasa bermanis muka ketika berjumpa sahabatnya

Nabi Muhammad S.A.W bersabda
‘Janganlah kamu meremehkan kebajikan sedikit pun , sekalipun   dengan berjumpa temanmu dalam keadaan wajah yang ceria’
(HR Muslim)

4.Segera bersalaman ketika bertemu dengan temannya

Nabi Muhammad S.A.W bersabda
‘Setiap dua orang Islam yang berjumpa dan bersalaman pasti akan diampunkan dosa keduanya sebelum mereka berpisah’
(HR Abu Daud)

5.Amalan ziarah-menziarahi

Nabi Muhammad S.A.W bersabda
‘Hendaklah kamu menziarahi sesekali nescaya akan menambas kasih sayang antara kamu’

6.Memberi Hadiah

Nabi Muhammad S.A.W bersabda
‘Hendaklah kamu saling memberi hadiah nescaya kamu akan berkasih sayang’
(HR Thabrani)

7.Membantu sahabat-sahabatnya dalam kesusahan

Nabi Muhammad S.A.W bersabda
‘Orang yang berjalan untuk menunaikan hajat sahabatnya lebih baik daripada orang yang beriktikaf selama 2 bulan’
(HR Hakim)




aku bersyukur sangat-sangat sebab aku ada circle of friends yang sangat sayang pada aku.
dan of coz aku pun sayang mereka jugak kerana Allah swt.
dalam persahabatan tak sepatutnya ada rasa iri hati, dengki, cemburu.
sebagai kawan kita patut rasa gembira untuk kawan kita.
dan turut merasa sedih kalau mereka sedang berduka.

jangan memulakan persahabatan jikalau dari awal dah pasang niat yang salah.
bersahabatlah dengan ikhlas.
insyaAllah kita akan merasa nikmatnya.

beberapa orang kawan telah mengeluarkan aku dari hidup mereka.
atau pun mungkin aku sendiri yang membawa diri?

mungkin ada yang berkawan hanya kerana tugas atau belajar,aku tak kesah.
Bagi aku,aku akan cuba untuk tidak membuka pekung kawan-kawanku seperti ada yang sanggup hina aku di ruang media sosial misalnya di 

fb @ skype @ twitter @ tagged @ netlog @ myspace @ perfsport @ bebo
(semua ni aku search kat internet)

aku tak kesal.kutuk je la dibelakang,kerana pembalasan di hadapan hari. dan kerana yang pergi cuma beberapa orang.
tapi Allah SWT telah menggantikan dengan yang jauh lebih baik dari mereka.
yang muncul tanpa aku duga.

hidup ini adil sebenarnya.
kita sendiri yang menidakkan keadilannya.

untuk semua kawan-kawan, terima kasih kerana sudi menjadi sebahagian dari hidup saya.
mewarnakan hidup saya dengan kerenah korang semua.
nilam sayang korang banyak-banyak!

bagi yang pernah menyakitiku,
aku pun nak minta maaf,mungkin aku betul2 tak sedar diri. Tapi,satu ja aku nak minta,tegurlah aku,nasihatilah aku..tak laku pun kalau kau jaja cerita aku kat laman sosial. 
tapi,kalau nak tambah saham pahala free tuk aku,ok jugak. 


hahaahaa..nak baca,baca je la..dok mengumpat depan laptop hang tu wat pa? 


creditc kepada semua kawan-kawan nilam,yang boleh nilam post ni sebab kesah-kesah kawan yang pernah merasainya. malah,nilam pun merasainya jugak. so,jangan perlu takut untuk hidup. takut hanya pada Allah okeyh!


ilmu yang bermanfaat itu adalah apabila ilmu itu diamalkan

No comments:

Post a Comment


POLI Bloggerz