::-PENCINTA ILMU-::

Monday, January 30, 2012

Kitab Cinta (Puisi Harga Cinta Padaku)





Harga cinta,
Mahal padaku melebihi gunung,
Kerana cin...ta bukan sekadar pada manusia,
Tetapi bermula dengan Tuhanku Yang Maha Agung.

Kalau benar cinta hendak bersama hingga ke syurga,
Kerana pencinta kepada Rabbku semuanya berhajat ke sana,
Dari situ dasar cinta aku bina,
Kepada makhluk yang lainnya.

Tidak akan aku bawa kepada murkaNya,
Tidak akan aku tarik kepada nerakaNya,
Tidak pula aku akan susahkannya dengan dosa-dosa,
Sambil menjaganya, diriku aku perhatikan jua.

Harga cinta padaku mahal,
Apakah yang lebih mahal daripada syurga?
Itulah dia cintaku,
Membawa ke sana,
Bukan kepada selainnya.

Apa-apa yang ke neraka,
Menjemput murkaNya,
Itu bukan cinta,
Buat aku yang memahaminya.


ilmu yang bermanfaat itu adalah apabila ilmu itu diamalkan

No comments:

Post a Comment


POLI Bloggerz