::-PENCINTA ILMU-::

Wednesday, September 21, 2011

***Bila Lelaki Kehilangan Tulang Rusuknya***

WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?LELAKI: Kamu!!!WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti) Kamu, tulang rusukku.

 
Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian.

Saat Adam sedang lena tidur, Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi merasakan sakit di hatinya...

Berapa ramai lelaki yang perasan dan menghargai satu lagi tulang rusuknya selain yang memang sentiasa dibawanya? Berapa ramai jugakah lelaki yang terlupa dan terlalai belajar untuk memahami keadaan tulang rusuknya? Berapa ramai jugakkah lelaki yang tersalah mentafsir hadits dibawah?


Wanita Ibarat Tulang Rusuk yang Bengkok
.

Dari Abu Hurairah R.A berkata: Rasulullah SAW bersabda: “Berpesan baiklah terhadap para wanita, kerana wanita itu diciptakan dari tulang rusuk, dan tulang rusuk yang paling bengkok ialah yang paling atas, Jika engkau paksa meluruskannya dengan kekerasan akan patah dan jika engkau membiarkannya pasti akan tetap bengkok, oleh kerananya berpesan baiklah terhadap para wanita”.
(Hadith Sahih Riwayat Bukhari dan Muslim ).
 

Sifat pelindung yang ada pada tulang rusuk itulah yang diumpamakan kepada wanita, menyempurnakan kekurangan pada bahagian lain. Melindungi bahagian-bahagian penting yang lembut di dalam tubuh manusia seperti jantung, paru-paru, hati dan limpa. Bukankah itu penting? Sekiranya tulang rusuk yang membengkok digantikan dengan tulang yang lurus tiada lagilah ruang yang selesa kerana bengkoknya itu mempunyai fungsinya yang tersendiri.



Bukan ingin menghurai hadith tetapi hanya ingin berkongsi pandangan pada lelaki yang memandang ringan pada tulang rusuknya. Mengambil mudah tentang hati dan perasaannya. Lebih teruk mengabaikan kehidupannya dan hanya menjadikan tulang rusuknya sebagai hanya tempat melampiaskan nafsu semata dan kadang-kadang menjadi mangsa amarah serta sepak terajang.

Sesekali renunglah ia, carilah jawapan yang pasti atas pengorbananannya. Mengapa Allah (s.w.t) menjadikan tulang rusuk itu bengkok. Usahlah dicuba membetul bengkoknya dengan kekasaran dan mengaharapkan perubahan sekelip mata. Mungkin perubahan mengambil masa bertahun-tahun atau mungkin tiada juga perubahan yang mampu dibuat tetapi sekurang-kurangnya belajarlah untuk memahami kenapa tulang rusuk itu bengkok.


p/s: Tulang rusuk walaupun bengkok fungsinya cukup besar, begitulah wanita walaupun sukar difahami karenahnya dan hatinya tetapi akan lumpuhlah sebuah rumah tanpa kehadiran seorang ibu atau isteri. Lumrah manusia bila di sisi kehadirannya umpama bayang-bayang tetapi bila hati wanita telah retak dan jiwa telah kosong mungkinkah lagi dia bisa menunggu dan tika itu pasti bayang-bayang itu dirindui dan dicari.


ilmu yang bermanfaat itu adalah apabila ilmu itu diamalkan

2 comments:


POLI Bloggerz