::-PENCINTA ILMU-::

Monday, September 26, 2011

SAHABAT MACAMMANA KITA CARI???

Assalamualaikum wbt


Rasulullah SAW dalam sebuah hadisnya menyatakan,

"Ketahuilah bahawa di dalam badan ada seketul daging, apabila ia baik, baiklah badan seluruhnya dan apabila ia rosak, rosaklah sekaliannya, ketahuilah! Itulah yang dikatakan hati." (Hadis Riwayat Al-Bukhari Muslim)

Setiap daripada kita semua mempunyai kawan.Kawan dari kecil tatkala bermain pondok-pondok. Kawan ketika dibangku sekolah rendah mahupun menengah. Malah di IPT dan bekerja termasuklah JIRAN kita! Semuanya kawan. Tapi,berapa ramai dalam sepanjang kehidupannya berkawan dia  merasa kurang senang dengan perangai rakannya ? Sedangkan lidah lagi tergigit,inikan pula dalam persahabatan {ayat x boleh belah..punah simpulan bahasa

Di saat ana membelek-belek entry blog rakan-rakan,tetiba ada suatu entry yang begitu menyentuh kalbu disaat ana membacanya. Jadi,ana merasa bait-bait luahan hati luhur si penulis blog yang tergolong daripada golongan kurang upaya itu amat begitu bermakna untuk kita hayati. Apakah perasaan anda tatkala membaca entry ini?

aku cuba menjadi yang terbaik untuk semua orang. aku cuba untuk menggembirakan hati semua orang. aku cuba untuk menenangkan hati semua orang..

tapi ternyata aku silap..
ada orang yang mempergunakan kebaikan ku. ada orang yang mengambil kesempatan keatas kebaikan ku. ada orang yang mengambil peluang atas kebaikan ku ini..

tapi kenapa??apa salah aku? apa dosa aku sampai dia buat aku macamni? adakah sebab kesempitan hidup membuatkan dia bertindak mengikut hati dan perasaan tanpa mementingkan perasaan orang lain? adakah sebab desakan wang membuatkan dia lupa bahawa ada orang yang dulunye sentiasa mendoakan kejayaan dia..

nak buat cmne kan..ini realiti kehidupan..tak namanye manusia kalau tak berubah. tak kira la dari jahat ke baik ataupun dari baik ke jahat.. tak namanye manusia la kalau takde sifat iri hati ataupun cemburu terhadap kejayaan orang lain.

aku membina apa yang aku ada sekarang bukannya senang. puas dah jatuh tersungkur, puas dah kena hempap tangga, puas dah lemas dek lautan dalam, puas dah sesat dek hutan tebal. aku jadikan semuanya sebagai tali, pelampung, dan jambatan untuk aku berjaya.

atas usaha dan inisiatif sendiri, atas berkat doa yang tak pernah jemu, atas redha dan tawakal yang tak pernah kenal penat...aku merangkak, berjalan dan berlari untuk capai apa yang aku inginkan...

aku takkan membina istana emas atas penderitaan orang lain.
masih ada sifat naluri kemanusiaan dalam diri ini.
mungkin keturunan aku bukan dari keturunan yang jahat, tak pun didikan yang cukup dari keluarga aku membuatkan aku sebergini. paling kurang pun aku sendiri sedar bahawa tak elok untuk melakukan kejahatan terhadap orang lain.
maaf sekiranya aku bersalah. maybe ada keburukan aku juga yang kau tak mampu luahkan.. tapi kita boleh berbincang kan?

berat mata memandang, berat lagi bahu ku memikul.
ko mana tahu??


Pasti anda akan mengatakan YA! itulah sebenarnya yang aku ingin luahkan. Tahukah anda,mengapa lidah anda kelu tatkala ingin meluahkannya?  EGO!!! Itulah jawapannya..


TAPI ITU BUKAN 1 JALAN PENYELESAIANNYA.
JOM KITA TEROKA MACAMMANA.................>>>>>>>>>



Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati..’
“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya” (H.R al-Hakim)


Kawan baik
Bukannya senang mencari kawan yang baik
Bukan senang juga menjadi kawan yang baik



Kawan yang baik tak akan mengumpat di belakang kawan baiknya
Kawan yang baik tak akan cemburu dengan kejayaan kawan baiknya
Sebaliknya kawan yg baiklah yg plg banyak membantu utk mencapai kejayaan



Kawan yang baik tak akan mempengaruhi kawan baiknya utk buat pekara buruk atau sia-sia
Kawan yang baik adalah orang yang selalu menasihati kawan baiknya utk buat kebaikan


Kawan yang baik adalah org yang di cari bila susah atau senang
Kawan yang baik tempat meluah perasaan yang tidak dapat diluahkan kepada kawan biasa


Kawan yang baik tak akan memaksa kawan baiknya utk sentiasa berada disisinya
Kawan yang baik tak akan melarang larang kawan baiknya utk berkawan baik dengan org lain


Kawan yang baik tak akan memaksa kawan baiknya utk sentiasa berada disisinya
Kawan yang baik tak akan melarang larang kawan baiknya utk berkawan baik dengan org lain


Kawan yang baik tak akan cemburu jika kawan baiknya ramai kawan baik kerana kawan yang baik tahu apa yang baik untuk kawan baiknya.
Kawan yang baik akan sentiasa menghargai kawan baiknya


Kawan yang baik tahu cita-cita kawan baiknya lalu memberi semangat dan dorongan
Kawan yang baik jika mengetahui kebodohan kawan baiknya lalu memberi pengetahuan
Kawan yang baik jika mengetahui kealpaan kawan baiknya lalu memberi peringatan dan petunjuk
Kawan yang baik sentiasa berada saat kawan baiknya bahagia dan tetap bersama bila berduka..


Dan jika kita hendak mendapat kawan yang baik, kita terlebih dahulu menjadi kawan yang baik kepada kawan baik kita.


kita memang perlu berhati hati dalam memilih kawan,,
kawan memang penting dalam hidup bermasyarakat...
memang susah nak cari kawan baik,,tapi cubalah yang terbaik untuk menjadi
yang baik untuk kawan kita,,insyaAllah,,kawan baik akan mudah ditemui.......


kenangan indahnya permulaan persahabatan kita,alhamdulillah,dari tahun 1999(darjah1) hingga sekarang kita masih bersatu,moga Allah mencucuri rahmat dalam hubungan yang terbina..

P/S:Hati-hatilah memilih kawan, kerana kawan boleh menjadi cermin peribadi seseorang. Berkawanlah kerana Allah untuk mencari redha-Nya.


ilmu yang bermanfaat itu adalah apabila ilmu itu diamalkan

No comments:

Post a Comment


POLI Bloggerz