::-PENCINTA ILMU-::

Sunday, April 1, 2012

Maluku Pada Mu

Alhamdulillah,dapat menulis entry terbaru sekadar perkongsian dan muhasabah diri bersama-sama.Hari ini,dengan kesempatan yang ada,ana log in Facebook (fb) dan berchatting dengan seorang kakak senior. Bukan sebab dia cantik,bukan sebab dia manis,bukan sebab dia comel  yang ingin  dikongsikan kepada kalian.

Tapi,setiap kata-kata 'chatting'nya  tadi,pasti ada dengan kalimah Allah,mesti ada nasihat dan suatu kata-kata dari dia yang tidak pernah  dilakukan  ketika berchatting.Sesekali,ana terfikir. 

Kenapa susah sangat aku nak menjadi sesolehah seperti dia?
Kenapa aku tidak berlembut dalam berbicara seperti dia?

Mungkin bagi sesetengah kalian akan mengatakan..

"eeeiii choii..tu pun dia wat besaq"
"eleh..ingatkan apa.."

Sungguh,aku malu. Aku malu dengan Allah. Hanya kerana aku masih belum menjadi seorang hamba-Nya yang taat akan perintah-Nya,masih jauh lagi perjalananku. Jauhkah?

Allah telah mengurniakan aku masa yang boleh dikatakan panjang (memang panjang pun) iaitu 20 tahun.
tapi,apa yang aku ada boleh dijadikan sebagai bekalan sekiranya saat ini,detik ini,ketika ini Allah datang menjemput nyawaku yang telah dipinjamkan setelah sekian lamanya? Berderai airmataku tatkala memikirkan,dan memuhasabah diri sebaik mungkin. Memaksa diri keluar dari gangguan syaitan laknatullah.


Salahkah aku malu dengan keperibadian sahabatku itu?
Salahkah aku malu dengan Allah?


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Iman itu mempunyai tujuh puluh cabang atau enam puluh cabang, maka yang paling utama ialah ucapan Laa ilaha illallah (Tidak ada Tuhan yang sebenarnya melainkan Allah) dan yang paling rendah ialah membuang duri dari jalan dan sifat malu ialah satu cabang daripada iman.” ( Riwayat al- Baihaqi)

Sungguh,malu itu senjata  penting buat muslimah sepertiku. Jikalau malu itu tiada maka hancurlah dunia. Kerana tangan seorang wanita mampu mengongcang dunia. Tidak salah sekiranya kita malu dengan diri kita sendiri. Asalkan malumu itu bertempat. Bukan malu-malu kucing eh. Biarlah setiap sesuatu yang kita kerjakan hanyalah niat beribadat kepada Allah.InsyaAllah.









ilmu yang bermanfaat itu adalah apabila ilmu itu diamalkan

2 comments:

  1. gebot pon nak berubah.bit by bit.insyaAllah.sikit2.Allah sentiasa disisi kita. :)

    ReplyDelete


POLI Bloggerz